W Gobarto wierzymy, że biznes to też odpowiedzialność. Bierzemy zatem pełną odpowiedzialność za nasze działania i nasz wpływ na otoczenie. Zależy nam na prowadzeniu aktywnego dialogu z naszymi interesariuszami. Prosimy zatem o zgłaszanie nam wszelkich naruszeń, nieprawidłowości, bądź podejrzeń naruszenia prawa, zasad etycznych, bądź naszych wewnętrznych procedur. Obiecujemy, że nad każdym takim zgłoszeniem się pochylimy, a w razie potwierdzenia jego prawdziwości może ono przyczynić się do naszej zmiany na lepsze.

Co można zgłosić?

Każde naruszenie prawa, regulacji wewnętrznych, zasad etycznych, których dopuścił się lub z dużym prawdopodobieństwem dopuści się nasz pracownik lub współpracownik. Prosimy też o zgłoszenie nam każdego naruszenia, albo zagrożenia dla praw człowieka w odniesieniu do działania lub zaniechania Gobarto lub naszego dostawcy, bądź wykonawcy.

W zgłoszeniu należy podać jak najwięcej informacji, które pomogą nam zweryfikować zgłoszenie i podjąć ewentualne działania naprawcze. W tym celu prosimy o wskazanie/podanie:

  • podmiotu z Grupy Kapitałowej Gobarto, którego dotyczy zgłoszenie;
  • osoby lub osób, które dopuściły się naruszenia;
  • daty i miejsca naruszenia;
  • opisu sytuacji;
  • świadków, dokumentów, które mogą stanowić dowód naruszenia;
  • danych sygnalisty, o ile nie zdecyduje się na zgłoszenie anonimowe;

Do zgłoszenia można dołączyć załączniki jak np. skany dokumentów, zdjęcia, filmy.

Kto może zgłosić?

Każdy! Zapraszamy do zgłaszania wszystkie osoby, które mają wiedzę w zakresie opisanych powyżej naruszeń lub zagrożeń.

Zaznaczamy jednak, że szczególnej ochronie przewidzianej w przepisach prawa oraz naszej procedurze  podlegają sygnaliści, którzy są naszymi  pracownikami, zleceniobiorcami, współpracownikami, pracownikami tymczasowymi, praktykantami, stażystami, wolontariuszami, a także osoby samozatrudnione, akcjonariusze, wspólnicy, członkowie zarządu lub rady nadzorczej oraz prokurenci. Ochronie tej podlegają również osoby świadczące pracę pod nadzorem i kierownictwem naszego wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Jak zgłosić?

Przygotowaliśmy dedykowaną naszym sygnalistom platformę do zgłaszania naruszeń, która zapewnia zgłaszającemu pełną anonimowość, chyba że zdecyduje on inaczej. Aby przejść na platformę dla sygnalistów kliknij w link: https://sygnaapp.pl/system-zgloszen-wewnetrznych/gobarto/

bądź zeskanuj kod QR: 

Poza powyższą platformą, umożliwiamy zgłaszanie naruszeń również przez inne kanały:

  • pisemnie na adres GOBARTO S.A. ul. Wspólna 70, 00-687 Warszawa z dopiskiem „Sygnalista”;
  • przez e-mail na adres: naruszenie.zarzad@gobarto.pl lub naruszenie.rada@gobarto.pl;
  • osobiście w Dziale Prawnym Gobarto;
  • telefonicznie lub przez wideorozmowę pod nr tel.: 22 31 99 305

Kto się o tym dowie?

Wszystkie dane sygnalisty są poufne. Dostęp do nich mają wyłącznie specjalnie do tego upoważnione osoby, a ich ujawnienie możliwe jest wyłącznie za wyraźną zgodą sygnalisty lub gdy jest to absolutnie konieczne. Zgłoszenie może być również dokonane anonimowo. Jest to wybór sygnalisty.

Co zrobimy ze zgłoszeniem?

Każde zgłoszenie będzie analizowane przez upoważnione do tego osoby. Jeżeli zgłoszenie się potwierdzi, wyciągniemy odpowiednie konsekwencje i podejmiemy działania naprawcze. Możemy podjąć dalszy kontakt z sygnalistą, jeżeli będziemy potrzebować więcej informacji. Kontakt z sygnalistą będzie możliwy również przez platformę dla sygnalistów z zachowaniem pełnej anonimowości sygnalisty.

Kiedy zgłoszenie jest bezprawne?

Informacje podane w zgłoszeniu muszą być prawdziwe lub sygnalista musi co najmniej mieć uzasadnione podstawy by sądzić, że takie są. Dokonanie zgłoszenia informacji nieprawdziwych, wykorzystanie zgłoszenia do zniesławienia innej osoby, naruszenia jej dóbr osobistych, praw autorskich, przepisów o ochronie danych osobowych, obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, może stanowić czyn bezprawny, za co grozi odpowiedzialność prawna, z karną włącznie. Osoba, która dokona takiego zgłoszenia nie podlega ochronie przewidzianej w przepisach prawa lub w naszej procedurze.

Czego nie należy zgłaszać?

  • normalnej krytyki ze strony przełożonych, o ile jest proporcjonalna i nie stanowi naruszenia prawa pracy,
  • pleceń lub decyzji przełożonych, jeżeli nie naruszają prawa, regulacji wewnętrznych lub zasad etyki, bez względu na swój krytyczny stosunek do nich;
  • jednorazowych przypadków nagannego zachowania współpracownika, o ile nie jest ono zaadresowane do konkretnej osoby lub osób, nie powoduje ono szkody majątkowej, nie stanowi naruszenia prawa, w tym prawa pracy, praw człowieka, ani nie powoduje zagrożenia naruszenia takich praw, a jest wynikiem chwilowej emocjonalnej reakcji na jakieś wydarzenie.
  • sytuacji dotyczących życia prywatnego własnego, ani innych osób, które nie mają bezpośredniego związku z pracą, świadczeniem usług lub inną profesjonalną relacją z Gobarto, inną spółką z grupy kapitałowej Gobarto lub naszym dostawcą.

Więcej informacji można znaleźć w naszej Procedurze zgłaszania naruszeń i ochrony sygnalistów w Grupie Gobarto oraz na naszej platformie dla sygnalistów.